Lesvormen

Naast de wekelijkse lessen worden er ook regelmatig workshops of andere events georganiseerd in het Yoga Centrum. Kijk voor meer informatie op onze agenda.

Onze lessen voor volwassenen

Odaka Yoga

Odaka Yoga biedt fysieke en mentale kracht, emotionele balans en energetische harmonie. Zoals de golven van de zee volgen de yogahoudingen elkaar in een constante flow op. Met aandacht bewegen wij ons van de ene naar de andere houding. Een les om yoga (opnieuw) te leren kennen, yogahoudingen te bestuderen en hun effecten te ervaren. Fysiotherapeuten weten dat wij zo oud zijn als onze wervelkolom flexibel is. In deze les is er veel aandacht voor de wervelkolom, voor haar flexibiliteit en kracht. Yoga gaat verder dan een fysieke workout, hier worden ook mentale en emotionele groei aangesproken. Op dit moment bieden we Odaka Yoga lessen op drie intensiteitsniveaus aan:

Slow Flow Odaka: voor als je de bewegingsvorm nog niet zo goed kent of wat dieper op de karakteristieke bewegingen in wilt gaan.

Odaka Flow Yoga: voor een lekkere Flow die niet teveel en niet te weinig eist. Lekker bewegen en ervaren.

Power Odaka Yoga:  voor net iets meer uitdaging.

Yolates

Een mixture van Yoga en Pilates. Inspanning en ontspanning wisselen elkaar af met veel aandacht voor buik- en rugspieren. We bereiken fysieke kracht en flexibiliteit. Pilates spreekt vooral de diepliggende spieren aan, verbetert onze houding en vóórkomt of verzacht velerlei rugklachten. Een lekkere workout voor iedereen. De oefeningen worden op verschillende oefenniveaus aangegeven waardoor beginners en gevorderden tot hun recht komen.

Yin Yoga

Yin Yoga is een heel rustige vorm van yoga, gebaseerd op de traditioneel Chinese Geneeskunde. In de les staat dan ook het werken met de meridianen op de voorgrond, aangevuld met mindfulness en ontspanning. In elke houding verblijven we tussen 3 en 6 minuten. Er worden daardoor maar een beperkt aantal houdingen gedaan in een yin-les. Dat geeft je de tijd om in een houding zoveel mogelijk los te laten, te ontspannen. Een prachtige les als je rust zoekt en dieper wilt slapen. En een mooie aanvulling bij het drukke yang leven in deze tijd. Met Yin Yoga bereik je fysieke en mentale ontspanning, mentale en emotionele kracht; je energie en vooral ook je hormoonhuishouding komt in balans. Een prachtige vorm om hormonale veranderingen (puberteit, voor, tijdens en na zwangerschap, tijdens overgang en menopauze) beter aan te kunnen. Gewrichtsklachten en ook stressgerelateerde klachten en depressies kunnen verbeteren met Yin Yoga.

Yoga voor zwangeren (en partners) plus – bevallingscursus

In een zwangerschap verandert je lichaam en je lichaamswaarneming. Een prachtig moment om met yoga te beginnen of je yoga beoefening aan te passen. In deze lessen is er tijd en ruimte om de veranderingen in jezelf waar te nemen en verbinding te maken. Verbinding met jezelf en met je baby. Natuurlijk zijn partners welkom om in deze verbinding te delen. De lessen bieden een rustige flow van de ene yoga houding naar de andere, met veel aandacht voor de behoeftes en mogelijkheden tijdens een zwangerschap. Gerichte oefeningen en veel informatie begeleiden je in je zwangerschap en bereiden je voor op het grote moment van de bevalling. Regelmatig organiseren wij ook thema avonden rondom zwangerschap, bevalling en het leven met een nieuw gezinslid. Voor deze bijeenkomsten werken wij samen met verschillende vroedvrouwen, een lactatie-deskundige en een dietiste die zich gespecialiseerd heeft in de voeding tijdens zwangerschap en borstvoedingstijd.

Regelmatig nodigen we ook partners uit om mee te doen aan de les. Dan bespreken en oefenen we de mogelijkheden die in het bijzonder de partner (of een goede vriend-in) heeft om tijdens de zwangerschap en vooral tijdens de bevalling de zwangere te ondersteunen. Partners zijn hier weleens onzeker over en dat is heel normaal. Zij voelen immers niet wat er in het lichaam van de zwangere vrouw gebeurt. En toch kunnen zij een bijzonder waardevolle ondersteuning geven, zodat moeder, partner en kind in een mooie verbinding door deze bijzondere levensfase gaan.

De lessen worden ook als bevallingscursussen aangeboden die dan door veel zorgverzekeringen vergoed worden. Cursus A omvat 10 lessen zwangerschaps- of Baby Yoga, een informatieavond voor jou en je partner en een les zwangerschapsyoga met partner. Cursus B omvat slechts 5 lessen zwangerschaps- of Baby Yoga en ook een informatieavond en een les met partner.

Hatha Yoga

Veel yogavormen baseren op de Hatha Yoga. Hatha Yoga was de eerste yogavorm die de bekende yogahoudingen, asana’s ontwikkelde. Dat gebeurde in de tijd dat de mediterende yogi opmerkte dat tijdens lange meditaties het stilzitten ertoe leidde dat de energie in het lichaam begon te stagneren. Om langer te kunnen blijven zitten mediteren leek tussentijds bewegen onoverkomelijk. Uiteindelijk werden de houdingen ontwikkeld om het lijf sterk en soepel te maken. De beoefening van Hatha Yoga stond in het teken van het langer te kunnen mediteren. Tegenwoordig wordt Hatha Yoga ook veel los van de lange meditaties beoefend.

Kundalini

Een spirituele workout. In de Kundalini wordt met meditatie, mantra’s, pranayama’s en natuurlijk met asana’s gewerkt. In deze lessen breng je je energie, je prana in beweging om na de les heerlijk gereinigd en ontspannen de rest van de dag of avond te beleven.

Pranayama en Meditatie

Pranayama en Meditatie bieden fysieke ontspanning, mentale kracht, emotionele balans en energetische harmonie. Pranayama’s zijn oude Yogische technieken om met je ademhaling je energie te kanaliseren. Met Pranayama’s reinig je elke lichaamscel en vergroot je jouw longcapaciteit. Meditatie brengt meer balans, vooral in gedachten en emoties. In de lessen gebruik je pranayama’s om jouw gedachtenstroom te kalmeren en bewuster, mindful te zijn. De aansluitende, geleidde meditaties zijn thematisch gebonden en laten je kennis maken met de filosofie en de gezondheidsleer achter de yoga.

Aikido

Aikido is een Martial Art. De grondlegger van deze vrijj jonge Budovorm heeft aan het begin van de laatste eeuw zelf heel veel verschillende Budovormen geleerd, wilde op gegeven moment niet meer vechten, maar ook niet verliezen. Verliezen betekende toentertijd in Japan nog al te vaak overlijden. Daarom ontwikkelde hij in verloop van jaren Aikido. Ai is in het Japan liefde, vriendschap, harmonie; Ki is de levensenergie, en Do is de weg. Aikido wordt daarmee de weg van de harmonie, de harmonische energie. Kom en ervaar deze zachte Martial Art.

Osteopathie

Op afspraak houdt Lisette Bruning praktijk in ons Yoga Centrum Oosterwold. Je kunt bij haar terecht voor een osteopatische behandeling. Neem direct contact met haar op onder 06 4241 3931 of mail naar yoga@meirink.nl

Onze lessen voor ouders en kinderen

Baby (3-18m) en Ouder Yoga

Baby Yoga is een heerlijke manier voor ouder en baby om op een fijne, veilige en ontspannen manier met elkaar in contact te zijn en de verbinding te verdiepen. Alles waar je als ouder en baby behoefte aan hebt in de eerste maanden met elkaar.  De lessen zijn bedoeld voor ouders met een baby vanaf 2 maanden tot het kindje bijna gaat lopen.

Ouders worden ontvangen met een kopje thee of koffie. Daarna nemen we plaats op matjes. Breng zelf een heerlijk schapenvachtje of een luierkussen met een dekentje mee waar je baby zacht en geborgen kan zitten, liggen en bewegen. In de les is ruimte voor de ontwikkeling stimulerende bewegingen, ontspanning, muziek en massagespelletjes. Alles staat in het teken van ‘bonding’. Er wordt goed gekeken en geluisterd naar de boodschap van je baby zodat je als ouder tegemoet kunt komen aan de actuele behoeften.

Onze lessen voor kinderen

Kleuter Yoga (4-6j)

Kleuter Yoga, voor kinderen van 4 tot 6 jaar is een veilige manier om als kleuter de eigen bewegingsmogelijkheden te verkennen. Met fantasie verhalen, liedjes en spelletjes ontdekken de kinderen hier de voor hen veilige yogahoudingen. Met makkelijke massagespelletjes en ontspanningen leren zij meer rust voor zich zelf te ontdekken en te waarderen.

In de Kleuter Yoga staat het plezier voorop. En met plezier ontdekken de kinderen wat meer zelfstandigheid en een veilig gevoel als de ouders er even niet bij zijn. 

Jeugd Aikido (8-14j)

Jeugd Aikido voor kinderen vanaf 8 jaar lijkt al behoorlijk op de Aikido lessen voor volwassenen. De kinderen leren de aikido technieken die op hun leeftijd veilig toe te passen zijn. Hun lichaam is nog volop in ontwikkeling en in de groei wat tijdens de toepassing van sommige technieken extra aandachht vraagt.

In een veilige omgeving leren de kinderen ook hier nog rollen, valbreken, elkaar helpen en met respect te bejegenen. Ze leren de dojo-etiquette en de achter Budo staande filosofie kennen.

Share This